Bu sezonun en popüler renkleri nelerdir?

Günümüzde moda her alanda kendini göstermektedir. Kıyafet açıklamaları, diğer öğelere veya kültürel, sanatsal, dini tercihlere de uyarlanabilir. Kitaplar bir moda ya da kültürel bir etki olabilir. Ekonomik faktörler moda üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Ülkelerdeki genel ekonomik durum, yoksulluk, baskılar ve savaşlar insanların moda seçimlerinde dikkate aldığı durumlardır. Savaşlarda daha “güvenli” olabilmek için daha ucuz ve daha az malzeme kullanan giysiler seçmek gerekiyor. Ekonomik gelişmelere göre giysilerde kullanılan kumaşların miktarı ve kalitesi artmakta, gösteriş ön plana çıkmaktadır. Bu “moda savurganlığı” olarak ifade edilir. Sürekli hareket halinde olan moda, çoğu zaman geçmiş trendlerin yeniden yorumlanması şeklinde karşımıza çıkıyor. Yani yeni ve tamamen orijinal moda trendleri çok nadirdir. Moda, ürünlerde kullanılan malzeme veya malzemelerin fiyatından da doğrudan etkilenir. Örneğin ipek fiyatlarının artması ipekten yapılan ürünlerde daha az ipek kullanılmasına neden olur. Ya da ipekli ürünlere olan talebi azaltır. Bu ipek kıyafetlerin moda olmasını engeller.

Siyaset

Siyasi kültür moda endüstrisinde önemli bir rol oynamaktadır. Politik değişimler günümüz modasının bir yansımasıdır. Çoğu siyasi olay ve yasa, modayı “siper açma” şeklinde etkiler. Moda ve politika arasındaki ilişki göz önüne alındığında, moda sadece bir estetik meselesi değildir, politikayı da içerir. Siyasi referanslar modayı değiştirir. Siyasi devrimler moda trendlerini etkiledi. Örneğin 1960’larda ekonomi canlandı, boşanma oranları arttı ve hükümet doğum kontrol haplarının üretimine onay verdi. Bu devrim genç kuşakta “asi” gelişmelere yol açtı. Aynı dönemde kolsuz tişörtler ve mini etekler de trend oldu. Mini etek trendi 1960’ların ikonu haline geldi. Amerika’da Vietnam Savaşı sırasında ortaya çıkan “Hippi” hareketi, savaşı protesto eden gençler arasında bir moda haline geldi.

teknoloji

Teknolojik gelişmeler ve özellikle görsel sanatlar moda seçimlerinde etkili olmaktadır. Örneğin bir filmin başrol oyuncusunun ilginç saç modeli genç kızlar arasında moda olabilir. Ya da bir grubun trendleri aksesuarlara ve giysilere yansıtılabilir. Genel olarak, videolar moda endüstrisinin gelişmesinde çok yardımcı oldu. Sadece moda endüstrisini doğrudan yansıtan televizyon programları değil, modadan kesitler içeren filmler, etkinlikler ve müzik klipleri ile belirli markaların reklamları da moda akımlarının yayılmasında etkili olmaktadır.

medya

Medya modada önemli bir rol oynar. Modanın önemli bir parçası moda gazeteciliğidir. Son yıllarda televizyon, gazete, dergi, moda siteleri, bloglar ve sosyal ağlardaki eleştiri, yönlendirme ve yorumlar moda seçimlerinde çok önemli rol oynuyor. Örneğin, Youtube videoları trendleri ve moda ipuçlarını yaymak için kullanılır. 20. yüzyılın başlarında moda dergileri çeşitli moda tasarımlarının fotoğraflarını yayınlamaya başlamış ve moda akımlarında önemli gelişmeler yaşanmıştır. Fransız gazeteci Lucien Vogel’in 1912-1925 yılları arasında çıkardığı “La Gazette du Bon Ton” dergisi bu anlamda ünlü bir dergidir.

Moda Gerekli mi?

Moda bir ihtiyaçtan değil, farklı olma dürtüsünden doğmuştur. Yani uyumak, beslenmek veya ısınmak için modaya ihtiyacımız yok. Doğalgazı ısıya çeviren kombinin içindeki parçaların hiçbir önemi yoktur; bu yüzden sadece ısıtın! Ancak kombinin tasarımı ve modeli moda olabilir. Yani reklamlarda “bu senenin modası kombi” tabirini duyabilirsiniz. Veya odun sobası kullanırsanız, odunun şekli moda olmayacaktır. Sobalar modaya göre tasarlanabilir. Yani ihtiyaçlarınızı karşılayan ana unsurların moda olmasına gerek yok. Ancak insanlar farklı olma ihtiyacı hissederler. Onu yansıtan ürünlere yöneliyor. Moda ürünleri ihtiyaç olmadığı halde ihtiyaç haline getirir. Kısacası moda bir zorunluluk değil, farklı olma dürtüsünün bir tezahürüdür.